اهمیت مدیریت دانش درکاراته

تاریخ : 2 اسفند 1399, 12:19 نویسنده : admin بازدیدها : 45 نظرات : 0 موضوع : خبرها / آموزش
#کمیته_آموزش 


اهمیت مدیریت دانش درکاراته 


مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آن‌ها هستند، قرار گیرند تا آن‌ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند. مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی، بر این دو جزء اصلی، بنا می‌شود.
مدیریت دانش، مدیریت صریح و سیستماتیک دانش حیاتی و فرایندهای به‌هم پیوسته‌ی آن یعنی تولید دانش، سازماندهی، توزیع دانش، توزیع تجارب، استفاده و بهره‌برداری از دانش با پیشروی در اهداف سازمان است.
لازم به ذکر است که دانش، هم دربرگیرنده‌ی دانش ضمنی (در ذهن افراد) و هم دانش صریح (کدگذاری‌شده و بیان‌شده‌ مثل اطلاعات در پایگاه‌های داده، اسناد و غیره) است. یک برنامه‌ی دانشی خوب به فرایندهای توسعه‌ی دانش توجه می‌کند و هر دو شکل پایه‌‌ای دانش را منتقل می‌کند.
آخرین بخش در تعریف نیز مهم است. اگر شما نتوانید بین فعالیت‌ها و دستیابی به اهداف کسب‌‌وکار ارتباط برقرار کنید، آنگاه این کار دیگر یک مدیریت واقعی دانش نیست.
اغلب فرض می‌شود که این دانش حیاتی به‌خوبی فهمیده شده است،‌ اما برای بازبینی و تحقیق در مورد فرضیات، انجام یک رسیدگی دانش معمولا نقطه‌ی خوبی برای اعتبار بخشیدن به منابع و کاربردهای دانش است. این کار باید:
حوزه‌های کلیدی دانش که به مدیریت مؤثر نیاز دارند را مشخص و کیفیت اطلاعات را ارزیابی کند؛
• شکاف‌ها را در تهیه‌ی دانش مشخص کند و تکرارها را کشف کند؛
• دارندگان دانش کلیدی را مشخص کند و حوزه‌های آسیب‌پذیر را آشکار سازد؛
• به‌دقت به موانع در جریان‌های دانش در سراسر سازمان اشاره کند؛
• معیاری برای اولویت‌بندی اقدامات و ارزیابی پیشرفت در یک برنامه‌ی مدیریت دانش را فراهم کند.
جنبه‌های مدیریت دانش‌
مدیریت دانش دو جنبه اصلی دارد: مدیریت اطلاعات و مدیریت افراد. هر دو جنبه مدیریت دانش برای دو رفع دغدغه اصلی ایجاد شده‌اند: ایجاد یک سازمان خلاق و تولید سود‌ فراتر از انتظارات اولیه.


مدیریت اطلاعات
مدیریت اطلاعات به مدیریت دانش صریح در سازمان گفته می‌شود. این جنبه از مدیریت دانش، ناظر بر تولید، ثبت و انتشار دانش صریح در سازمان است. پس از آنکه مدیران متوجه شدند اطلاعات منبعی مهم برای حفظ توان رقابتی شرکت است، روش‌ها و الگوهایی برای مدیریت اطلاعات تدوین کردند. در ادامه این فعالیت‌ها مفاهیمی همچون تحلیل اطلاعات و طرح‌ریزی اطلاعات و ابزارهایی برای این کار پدید آمدند.
مدیریت افراد 
جنبه دیگر مدیریت دانش، مدیریت افراد است. این جنبه ناظر بر مدیریت دانش ضمنی است. مدیریت افراد مستلزم مدیریت دانشی است که افراد با مجموعه پیچیده‌ای از مهارت‌ها و توانایی دارند و در فرآیند‌های سازمانی به کار می‌گیرند. برای اینکه بتوان افراد را مدیریت کرد، باید ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، رفتار، انگیزه‌ها و علاقه‌مندی‌های آن‌ها را در نظر داشت.
مدیریت دانش، نفع همگانی
تمرکز اصلی مدیریت دانش در سازمان، ایجاد یک ارتباط مناسب بین افراد سازمان برای انتشار دانش و تجربه آن‌ها با یکدیگر است. وجود این بستر، ارتباط بخش‌های گوناگون سازمان را با یکدیگر تسریع می‌کند.
هدف از اجرای آن در فدراسیون کاراته ایران
هدف از این موضوع و جاری سازی آن در فدراسیون کاراته به جهت مدیریت دانش بومی خلق شده در طول سالیان در حوزه های مربیگری، داوری و قهرمان پروری است.
به نوعی ایرانی نمودن و ایجاد سبک تکرارپذیر موفق کاراته کاهای ایرانی بخصوص در دوره هایی که موفقیت های چشمگیر تیمی در سطح آسیا و یا جهان حاصل شده است. به زبان بسیار ساده تر اینکه لازم است تمامی داده های پیش از حضور در مسابقات مانند: نحوه تمرین، تغذیه، زمان های برپایی اردوها، نحوه اعزام، دما و رطوبت هوا و ... در دوره هایی که تیم های کاراته ایران در میادین مهم بین المللی کسب موفقیت کرده اند مستندسازی شود و در ادامه ضرایب تاثیر آن پارامترها بر موفقیت انداز گیری گردد تا در دوره های بعدی با یک الگوی تکرار پذیر همان موفقیت ها تکرار شود. اینگونه است که می توان دانش را سازمان دهی، بومی و مدیریت کنیم. 
در پایان این پروژه انتظار می رود کسب موفقیت ها در همه زمینه های فدراسیون که در نهایت منجر به کسب عناوین برتر میادین جهانی می شود و تکرارپذیری آن و در نهایت بهبود مستمر و استمرار در تکرار آن بوجود آید.


اهمیت مدیریت دانش در کاراته
نويسنده:
دکتر پیمان عزتی
عضو کمیته آموزش فدراسیون کاراته جمهوری اسالمی ایران، عضو هیات رئیسه هیات کاراته استان کردستان
دریافت شده توسط مسئول پژوهش کمیته آموزش: دکتر محمد رضا باتوانی




*
روابط عمومی هیأت کاراته استان اصفهان
اللهم عجل لولیک الفرج
http://isfkarate.ir
http://Instagram.com/isfahankarate
https://chat.whatsapp.com/JPDSax9anj52YJR